RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
PENDIDIKAN SENI VISUAL
DISEDIAKAN OLEH : SITI ROHANA CHE JAFFAR
Mata
Pelajaran : Pendidikan Seni Visual
Kelas
: 4 Bestari
Bilangan
Pelajar : 30 0rang
Tarikh
: 24 April 2013
Masa
: 1 jam
Bidang
: Menggambar
Tema
: Alam Sekitar
Tajuk
: Rama-rama Pelangi
Objektif
:
- i. Di akhir pembelajaran ini dapat melihat murid-murid dapat menghasilkan kolaj dengan kreativiti mereka sendiri.
- ii. Murid-murid dapat mengenali jenis-jenis kolaj yang ada dan bahan yang boleh digunakan untuk membuat kolaj.
- iii. Murid-murid dapat mengenali warna-warna asas
Penerapan
Nilai :
- i. Nilai kreativiti
- ii. nilai kesabaran
- iii. nilai kekemasan
Pengetahuan
Sedia ada :
- Murid-murimengenali kertas pelbagai warna yang digunakan untuk membuat kolaj.
ii. Murid-murid mengetahui cara-cara untuk memotong
kertas.
Hasil
Pembelajaran :
- i. Aras 1 – memerhati cara melukis gambar pada kertas.
- ii. Aras 2 – mengetahui cara memotong kertas dengan betul setelah gambar siap di lukis
- iii. Aras 3 – membuat susunan corak pada kertas warna.
- iv. Aras 4 – dapat menghasilkan satu hasil kerja kolaj yang lengkap.
Strategi
Pengajaran dan Pembelajaran:
- i. Kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif(KBKK)
- ii. Interpersonal dan Intrapersonal(TPK)
Alat
Bantu Mengajar : papan putih, marker, computer, contoh hasil kerja
Bahan
keperluan : kertas pelbagai warna, gunting, gam
PELAKSANAAN
LANGKAH/
MASA
|
ISI
PEMBELAJARAN
|
AKTIVITI
|
CATATAN
|
Set Induksi
(5 minit)
|
Menyanyikan lagu
“rama-rama”
|
Guru
meminta murid-murid mendengar terlebih dahulu lagu tersebut
Guru
meminta murid-murid menyanyikan lagu tersebut secara beramai-ramai.
Guru
menerangkan kaitan antara lagu dengan hasil pembelajaran pada hari ini.
|
Muzik
inter/ intrapersonal muzik
|
Langkah 1
15 minit
|
Guru menerangkan kembali tentang kaitan
warna-warna asas dengan kolaj
|
Murid-murid mengenali warna-warna asas dan
mengetahui kaitan warna dengan aktiviti kolaj
|
Kecerdasan berfikir
|
Langkah 2
15 minit
|
Menerangkan konsep kolaj
Membuat tunjuk cara
|
Aras
1 :
Guru
menunjukkan beberapa contoh kolaj yang siap
Guru
menerangkan mengenai cara-cara untuk membuat kolaj
|
Kertas
pelbagai warna, gunting, gam
Bersoal jawab
|
Langkah 3
25 minit
|
Menghasilkan kolaj
|
Aras 2 :
Murid-murid
melukis rama-rama diatas kertas warna
Aras
3 :
Memotong
rama-rama mengikut bentuk rama-rama yang telah siap dilukis
Mula
membuat tampalan rama-rama pada kertas warna yang lain.
Menambahkan
pelbagai bentuk corak pada rama-rama yang sudah siap dengan corak yang
pelbagai.
Guru
membimbing murid
|
Kecerdasan
pelbagai
Interpersonal
Kinestetik,
KBKK : Membanding beza dan menjana idea
|
Langkah 4
5 minit
|
Peneguhan
dan penilaian
|
Aras 4 :
Mempamerkan hasil kerja individu
Guru meminta murid-murid membentangkan
hasil kerja individu
|
Kecerdasan
Pelbagai
Intra/
interpersonal, verbal linguistik
Nilai:
Keyakinan, keberanian
|
No comments:
Post a Comment