ARAS TAXONOMY
Taksonomi bloom mula diperkenalkan oleh Benjamin Bloom pada tahun 1956. Taksonomi bloom mengkategorikan kemahiran dan objektif yang ingin dicapai oleh pelajar kepada 3 domain iaitu kognitif, efektif, dan psikimotor.
ARAS KOGNITIF
1. PENGETAUAN (KNOWLEDGE)
- Mengingati kembali, mengenal idea, fakta asas, definisi teori, hukum, tarikh, peristiwa, dan lain-lain daripada pembelajaran lepas.
- contoh : nyatakan, terangkan, namakan, labelkan.
2. KEFAHAMAN (COMPREHENSION)
- Mengubah kefahaman daripada satu bentuk kepada satu bentuk yang lain, menyatakan idea-idea utama dalam ayat sendiri, menterjemah, memberi contoh kepada konsep, menterjemah draf.
- contoh : pilih, terangkan, tulis semula.
3. APLIKASI (APLLICATION)
- Menggunakan maklumat dalam situasi yang baru, termasuk menyelesaikan masalah menggunakan prinsip, hukum, kaedah, teori dan formula. Membina graf daripada data dan lain-lain
- contoh : selesaikan, ramalkan, cari kesilapan, dan bina alat.
4. ANALISIS (ANALYSIS)
- Memecahkan sesuatu yang kompleks kepada yang kecil, membezakan fakta daripada pendapat, kaitan kenal diantara bahagian, kenali struktur organisasi.
- contoh : bezakan, pasti, pilih.
5. SINTESIS (SYNTHESIS)
- Menyepadu, mencantum idea menjadi satu, usaha tersendiri, menyelesaikan masalah, membuat ramalan, membuat klasifikasi.
- contoh : bina, hasilkan, kembangkan, susun.
6. PENILAIAN (EVALUATION)
- Membuat pertimbangan termasuk memberi rasional atas alasan dalaman atau luaran, mentafsir dan mengkritik.
- contoh : pilih, beri alasan, kritikan, buktikan.
No comments:
Post a Comment